Pomiar przemieszczeń
– Pomiar przemieszczeń, zasada – Budowa przetwornika przemieszczeń – Zastosowanie przetwornika przemieszczeń
|
1. Zasada pomiaru przemieszczeń
|
|
Pomiar przemieszczeń (drogi, przesunięcia), tak jak pomiar każdej wielkości fizycznej polega na odwzorowaniu tej wielkości w inną mierzalną wielkość fizyczną najczęściej napięcie lub prąd. Przetworniki LVDT firmy Peltron mierzą przemieszczenie liniowe poprzez zamianę tego przemieszczenia bezpośrednio lub pośrednio na sygnał napięciowy: ±10V, ±5V, 0÷10V, lub prądowy 4÷20mA. Zamiana pośrednia ( dla przetworników LVDT serii AC/AC) odbywa się poprzez współpracę przetwornika z dodatkowym urządzeniem kondycjonującym sygnał wyjściowy z przetwornika (zmodulowana w amplitudzie częstotliwość nośna 5kHz lub 1kHz) natomiast zamiana bezpośrednia (dla przetworników LVDT serii DC/DC) polega na zamianie przemieszczenia liniowego od razu na sygnał napięciowy ±10V lub ±5V bez pomocy dodatkowych urządzeń. Sygnał wyjściowy z przetwornika lub urządzenia dodatkowego jest najczęściej przetwarzany na sygnał cyfrowy w określonym standardzie i po obróbce cyfrowej zapamiętywany i pokazywany na ekranie komputera w postaci wykresów lub tabel. Firma Peltron dostarcza zarówno same przetworniki przemieszczeń jak i urządzenia kondycjonujące sygnał wraz z urządzeniami do obróbki cyfrowej łącznie z oprogramowaniem. |
|
2. Budowa przetworników przemieszczeń.
|
a. Zasada działania
|
|
Pomiar przemieszczeń realizowany jest przez przetwornik przemieszczeń. Podstawowym zespołem tego typu przetwornika jest transformator różnicowy. Składa się on z uzwojenia pierwotnego i dwóch uzwojeń wtórnych symetrycznie nawiniętych względem uzwojenia pierwotnego na cylindrycznym karkasie. Wewnątrz karkasu porusza się rdzeń magnetyczny. Uzwojenie pierwotne zasilane jest napięciem prądu zmiennego. W uzwojeniach wtórnych indukują się napięcia różne co do wielkości (za wyjątkiem stanu zrównoważonego) i przeciwne w fazie. W symetrycznym (zerowym) położeniu rdzenia w stosunku do uzwojeń wtórnych, napięcie na wyjściu wynosi zero transformator jest zrównoważony. Przesunięcie rdzenia powoduje rozrównoważenie transformatora i na jego wyjściu pojawia się napięcie proporcjonalne do wielkości przesunięcia. W każdym położeniu rdzenia (poza punktem zerowym) powstaje różnica napięć na wyjściu transformatora, która jest liniowo proporcjonalna do przesunięcia rdzenia (w zakresie pracy przetwornika). W trakcie przesuwania rdzenia z jednego skrajnego położenia w drugie, podczas przejścia przez zero zmienia się faza napięcia. Ponieważ rdzeń nie ma żadnego połączenia mechanicznego z cewką transformatora, elementy te nie ulegają zużyciu. Brak tarcia umożliwia długotrwałą, precyzyjną pracę. Tak skonstruowany przetwornik nie posiada histerezy. Ponieważ nie występuje żadne mechaniczne obciążenie w pracy przetwornika, jego wytrzymałość, niezawodność i powtarzalność jest bardzo wysoka. |
|
|
b. Podział przetworników przemieszczeń.
|
|
Przetworniki LVDT produkowane przez firmę Peltron i realizujące pomiar przemieszczeń można podzielić na dwie zasadnicze grupy: AC/AC – przetworniki tej grupy zawierają sam transformator różnicowy w środku. Do tej grupy należą przetworniki serii: PTx, PJx, PKx, PSx, PSy, PTs, PJs, PLx. W tym przypadku do pracy tych przetworników konieczne jest dodatkowe urządzenie zawierające generator i demodulator np.:WG06, WG09, MPL701, MPL508 itp. DC/DC – przetworniki tej grupy zawierają prócz transformatora różnicowego zawierają również wbudowany generator i demodulator. Do tej grupy zaliczamy przetworniki serii: PIz, PSz, PJy,PSe. Do prawidłowej pracy tych przetworników należy jedynie napięcie DC. Oprócz powyższego podziału wśród przetworników przemieszczeń możemy wyróżnić następujące rodzaje: – ze sprężyną zwrotną PSx, PSy, PSz – ze złączem na obudowie PJs, PSx (opcjonalnie). – miniaturowe PTs, PIz2,5 – z łatwo dostępną elektroniką PJy |
|
c. Zakresy.
|
|
Przetworniki firmy Peltron wykonywane są do pomiarów przemieszczeń od 1mm do 3000 mm. Standardowo wykonujemy je w następujących zakresach [mm]: |
Lp |
Zakres [mm] |
Typ przetwornika |
1 |
1 |
PSx1 |
2 |
2 |
PSx2, PSy2 |
3 |
2,5 |
PIz2,5 |
4 |
5 |
PSy5,PTs5,PSz5 |
5 |
6 |
PSx6,PTx6 |
6 |
10 |
PTx10,PSx10, PSy10 |
7 |
20 |
PTx20,PJx20,PSx20,PIz20,PJy20,PSz20 |
8 |
30 |
PTx30,PJx30,PSx30,PJy30 |
9 |
50 |
PTx50,PJx50,PJs50,PKx50,PSx50,PSy50,PIz50,PJy50,PSz50 |
10 |
100 |
PTx100, PJs100, PKx100,PSx100,PIz100,PJy100,PSz100 |
11 |
150 |
PJx150,PSx150,PIz150 |
12 |
200 |
PTx200,PJx200,PJs200,PKx200,PSx200,PJy200 |
13 |
210 |
PJy210 |
14 |
250 |
PJy250 |
15 |
300 |
PJx300,PIz300, PJy300 |
16 |
500 |
PJx500, PJs500,PLx500 |
17 |
1000 |
PLx1000 |
18 |
1500 |
PLx1500 |
19 |
2000 |
PLx2000 |
20 |
3000 |
PLx3000 |
|
|
|
|
|
Jedynym znaczącym błędem przetworników LVDT jest błąd nieliniowości. Rozróżniamy tu następujące wielkości tych błędów: przetworniki AC/AC: 0,5% ZP, 0,25%ZP, 0,1%ZP, mierzony z charakterystyki skutecznej wartości napięcia wyjściowego (zdemodulowana w amplitudzie sinusoida 5kHz lub 1kHz) do przemieszczenia. przetworniki DC/DC: 0,5% ZP i 0,25% ZP mierzony z charakterystyki wartości sygnału wyjściowego czyli napięcia lub prądu DC w stosunku do przemieszczenia. |
|
3. Zastosowania przetworników przemieszczeń.
|
|
Przetworniki przemieszczeń znajdują szerokie zastosowanie tam gdzie trzeba zmierzyć zarówno przemieszczenie, drogę, wysokość, długość jak i wielkości które można wyliczyć z pomiaru przesunięcia np.: ciśnienie, siłę naprężenie. Szczególne zastosowanie znajdują tam gdzie panują ciężkie warunki atmosferyczne: drgania, temperatura (do 2000C), wilgotność ( aż do całkowitego zanurzenia w wodzie), promieniowanie itp. Do takich zastosowań min. należy:
– diagnostyka maszyn i urządzeń – pomiar wysunięcia tłoków serwomotorów – pomiar ugięcia betonowych belek – pomiar dylatacji w betonowych ścianach tam i elektrowni – monitoring wysunięcia zaworów w turbinach generatorów – pomiar grubości warstwy węglowej – wysunięcia warstwownic w kotłach węglowych – pomiar ugięcia wiaduktów mostów i stropów pod wpływem obciążenia – monitoring stanu ugięcia dachów w obiektach wielkopowierzchniowych – badanie resorów samochodowych – ocena zachowania się statku w czasie kolizji – pomiar szybkości zatopienia statku – badanie odporności szyn kolejowych na warunki atmosferyczne – wysunięcie śruby trapezowej – badanie ugięć kierownic turbiny – badanie podatności kratownic i sprężyn – badanie szybkości wzrostu roślin w szkółce leśnej – badanie odkształceń grodzi pomiarowej – diagnostyka torów kolejowych
|
|